Flood Love

10.10.18 – 22.12.18

We are pleased to present the first solo exhibition of the artist Lynnea Holland Weiss (1990, USA) at the gallery.
Weiss works in acrylics and draws her inspiration from people and situations in her daily life and her frequent travels.
The human scenes she depicts are complex and emotionally charged, having been removed from their initial narrative to focus more closely on the body language. In the series of paintings, Flood Love, the focus is on relationships and interactions between characters whose movements and bodies seem to break down into their exchange, thus making the limits that separate or connect them more ambiguous. Unexpected colors dividing up the bodies and highly graphical motifs surrounding them make the inner experience tangible and flood the composition with these intensified sensations.
« Color plays such important role in painting for me.I findthe ability to experiment, push, pull and heighten emotions with the complexity of color and textures endlessly exciting. »
Like the title of the exhibition, the figures seem to overflow with sensations, color and light continuously, and, from this overflowing, make contact between themselves and with the viewer.
Before giving all of her focus to painting, Weiss dedicated much of her youth to dance. In her work, we feel this concern for body language and a particular aptitude for observing movement and shapes, which lends its figurative compositions the force of the present and the ability to bring the past and the future together in a single moment.
« My process is very intuitive and reactionary. I never go into a painting with too much of a plan. Instead I let it develop in a chain reaction, much like a dance, moment by moment»
This present is also in the choice of figures and situations, a reflection of the world in which Weiss moves, which she reproduces in this intense surge that she calls flood love.
« I’m interested in flood as a verb, as an all-encompassing thing that fills you up suddenly and that you don’t get to keep out of certain parts. It gets everywhere and you leak. »

Nous sommes heureux de présenter la première exposition solo de l’artiste Lynnea Holland Weiss (1990, USA) à la galerie.
Weiss travaille à l’acrylique, et s’inspire de personnes et de situations croisées dans sa vie quotidienne, ou lors de ses nombreux voyages.
Les scènes humaines qu’elle dépeint sont complexes et émotionnellement chargées, délestées de leur narration initiale pour se concentrer sur le langage des corps.
Dans la série de peintures Flood Love, l’accent est mis sur les relations entre les personnages, dont les mouvements et les corps semblent se décomposer dans leur interaction et ainsi rendre plus ambiguë la limite qui les sépare – ou qui les relie.
Les couleurs inattendues qui morcellent les corps et les motifs très graphiques qui les entourent rendent l’expérience intérieure tangible et inondent la composition de ces sensations exacerbées.
« La couleur joue, selon moi, un rôle tellement important dans la peinture. Pouvoir expérimenter, pousser, tirer et accentuer les émotions par la complexité de la couleur et des textures est une activité infiniment passionnante. »
Comme le titre de l’exposition, les personnages semblent déborder de sensations, de couleur et de lumière en continu, et établissent le contact - entre eux et avec les regardeurs - à partir de ce débordement.
Avant de se consacrer entièrement à la peinture, Weiss a consacré une grande partie de sa jeunesse à la danse. On sent dans le travail cette préoccupation pour le langage du corps, et une aptitude particulière à l’observation du mouvement et des formes, qui donne à ses compositions figuratives la force du présent, et la capacité de ramener le passé et le futur dans un même moment.
« Ma démarche est très intuitive et réactionnaire. Je ne prévois jamais beaucoup de choses pour une peinture. Je laisse plutôt une réaction en chaîne se développer, comme une danse, moment par moment. »
Ce présent est aussi le choix des personnages et des situations, reflet du monde dans lequel évolue Weiss et qu’elle restitue dans cet élan intense qu’elle nomme jaillissement d’amour.
« Le mot « flood » (inonder) m’intéresse en tant que verbe, comme une chose qui vous englobe, qui vous emplit soudainement, et à laquelle vous ne pouvez pas empêcher l’accès à certaines parties de vous. Cela s’infiltre partout et vous débordez»

Born in 1990, Berkeley, Oakland.
Lives and works in Cleveland, USA. 
 

Education 

2013    
BFA California College of the Arts

2011    
Mobility Exvhange Program, Rhode Island School of Design, Providence, Rhode Island

 

Solo Exhibitions 

2018    
The Light Knows, Siena Heights University, Adrian, MI
Flood Love, Galerie Sébastien Bertrand, Geneva, CH 

2015    
Heavy Seat, Turpentine Gallery, Oakland, California
Unfold All Over, Space 1026, Philadelphia, PA 

 

Group Exhibitions 

2019    
Still Life: An Ongoing Story, Galerie Sébastien Bertrand, Geneva, Switzerland

2018    
Milkmade, Field Projects Gallery, New York, NY
Faux Leisure (Two-Person Exhibition with Dan Bortz), Elephant Gallery, Nashville, TN 

2017    
I SEE YOU, Space 1026, Philadelphia, PA
A Midnight Dream, Pop-Up Gallery by Curate UK, San Francisco, CA
Muscle Memory, Athen B. Gallery, Oakland, CA 

2016    
Winter Group Exhibition, Athen B. Gallery, Oakland, CA
Up(Lyft), Otion Front Studio, Brooklyn, NY
Our Town, Richmond Art Center, Richmond, CA
Subtle Gaze, Gravity Gallery, Aspen, CO 
 


Projects and Residences

2019    
Anisfield-Wolf Mural with LAND Studio, Cleveland, OH
Installation by Alan Chin for CROSSCURRENT at Metropolitan Art Museum, Tokyo, Japan

2018    
Visiting Artist at Siena Heights University, Adrian, Michigan
Regional Transit Authority Project with LAND Studio, Cleveland, OH

2017    
Residencia Gorilla, Tulum, Mexico
Elixr Interior Mural, Philadelphia, PA 

2016    
San Leandro Utility Box Project via Athen B Gallery, San Leandro, CA
Jack London District Utility Box Project via Athen B Gallery, Oakland, CA 

 

Bibliography 

2020    
Innovate Grant, Interview with Winter 2020 Grant Winner, March 2nd
Asian Curator, Interview and Artist Profile, Feb. 14th

2019    
New American Paintings, Midwest Issue No. 143
Heads Magazine, Issue 10

2018    
Field Magazine, Issue 3, print
Juxtapoz Magazine, 10 Questions with Painter Lynnea Holland-Weiss, June 15th
Lab Magazine, Issue 18, print
Collective Arts Network Journal, Spring 2018 Issue, print
Endless Rotation, Interviewing Lynnea Holland-Weiss, Jan 5th

2017    
Art Maze Magazine, Issue 5, print
Inertia, Exhibition Visit at Space 1026 & Interview, July 20th
Supersonic Art, Supersonic Visits: Lynnea Holland-Weiss, April 12th
Nice Niche, Lynnea Holland-Weiss Artist, Jan 11th

2016    
New American Paintings, Pacific Coast Issue No. 127, print
Fresh Paint Magazine, Issue 14
Ground Floor, Conversations in Comedy: Documenting Life through Painting, June 17th
Studio Visit Magazine, Volume 33, print

2015    
The Art Blog, Exhibition Review: Unfold All Over at Space 1026 by Lynnea Holland-Weiss, Feb. 2nd