Chloe Wise 
Spite Unseen   

10.03.22 – 21.05.22

 

The third decade of the 21st century has begun. Civilization is faltering, life seeping from a hundred undressed wounds. Hope and promise rock and totter, smothered in trembling clouds of avarice. Nature promises healing, but decay is everywhere. Man has made the world, and it has been cursed by god.

Still, somewhere, pleasure gardens glow and sparkle, glazed in wan digital twilight, filled with the garish clatter of empty words. Quiet laughter, hidden tears, intoxicated feelings, all echo through the long shadowed night. And then, there, a whispered invitation offers a dark amusement. It is C. 

She has long dark hair, olive skin and emerald eyes that don’t smile often but when they do make you catch your breath. Glance at C and she is watching you. Her aura promises the comfort of complete control. Do you want it?

Zipped up in black leather armor, D has eyes alert with alarm. Her hair is wild, her beauty edged with the dream of a hashish eater. Even in this closeted space her impulses can’t be trusted. She senses that trouble is coming. She would go, but wants to stay.

In the glowing dark towers a powerful figure, mod and raven haired, two silver rings in one ear. Her name is S and she has something to do. It’s bad and she likes the idea. But first, oysters. Plump and briny, they only add to the perverse joy of observing A when she is quite unaware. 

Poor A. For her, inside and outside is a blurred line. The golden arabesque of her silky mane sets off gray eyes that look but do not see. Her wants remains amorphous, to herself and others. She likes not knowing. It’s one of her favorite feelings.

One is apart. Older, wise as a shaman, she measures the scene like a puppet master. Is she hungry or sated? Should she cast her spell or hold back? What she does matters most of all. She hasn’t decided. 

Then there’s B, the baby. Ruby-lipped, crimson tressed, she is not docile but likes submission, longing to be incautious, overwhelmed. For her, capitulation means control. She sports an elaborate satin ruff - what does it hide? 

D knows but doesn’t care. Moonlight through dirty glass shows a somber face toned by the sun. Her hair is bound tight but her racing thoughts rage without control. The world is her mirror.

A warmth hangs in the air. How did they find each other? Are they together or apart? Monads in a philosophical equation whose logic remains indeterminate, their world has shrunk down to the quatrefoil size of the human heart. The valves pump, the red blood cells flow, in the relentless exchange of longing and loss. 

—Walter Robinson, New York, Feb. 26, 2022

 

 

La troisième décennie du 21ème siècle a commencé. La civilisation vacille, la vie suinte de cent blessures non refermées. L'espoir et la promesse tanguent et chancèlent, étouffés par les nuages tremblants de l'avarice. La nature promet la guérison, mais la pourriture est partout. L'homme a façonné le monde, et celui-ci a été maudit par Dieu.

 

Pourtant, quelque part, des jardins d'agrément brillent et étincellent dans un crépuscule numérique terne rempli du bruit criard des mots vides. Des rires silencieux, des larmes cachées, des sentiments enivrés, tout cela résonne dans la nuit longue et obscure. Et puis, là, une invitation murmurée offre un sombre amusement. C'est C.

 

Elle a de longs cheveux noirs, une peau mate et des yeux émeraude qui ne sourient pas souvent mais qui, lorsqu'ils le font, vous font reprendre votre souffle. Jetez un coup d'œil à C et elle vous regarde. Son aura promet le confort d'un contrôle total. Le voulez-vous ?

 

Vêtue d'une armure de cuir noir, D a les yeux vigilants et alertes. Ses cheveux sont sauvages, sa beauté est teintée du rêve d'un mangeur de haschisch. Même dans cet espace clos, on ne peut se fier à ses impulsions. Elle sent que les ennuis arrivent. Elle voudrait partir, mais elle veut rester.

 

Dans les tours sombres et brillantes, une silhouette puissante, à la coupe moderne et aux cheveux de jais, deux anneaux d'argent à une oreille. Son nom est S et elle a quelque chose à faire. C'est mauvais et elle aime l'idée. Mais d'abord, les huîtres. Dodues et saumâtres, elles ne font qu'ajouter à la joie perverse d'observer A quand elle n'en a pas vraiment conscience.

 

Pauvre A. Pour elle, l'intérieur et l'extérieur sont des frontières floues. L'arabesque dorée de sa crinière soyeuse met en valeur des yeux gris qui regardent mais ne voient pas. Ses désirs demeurent amorphes, pour elle et pour les autres. Elle aime ne pas savoir. C'est l'un de ses sentiments préférés.

 

L'une d'elles est à part. Plus âgée, sage comme un chaman, elle mesure la scène comme un marionnettiste. A-t-elle faim ou est-elle rassasiée ? Doit-elle jeter son sort ou se retenir ? Ce qu'elle fait compte plus que tout. Elle n'a pas encore décidé.

 

Et puis il y a B, le bébé. Lèvres rubis, tresses cramoisies, elle n'est pas docile mais aime la soumission, désireuse d'être imprudente, dépassée. Pour elle, la capitulation signifie le contrôle. Elle arbore une collerette de satin élaborée - que cache-t-elle ?

 

D sait mais ne s'en soucie pas. La lumière de la lune à travers une vitre sale montre un visage sombre teinté par le soleil. Ses cheveux sont bien attachés mais ses pensées s'emballent sans contrôle. Le monde est son miroir.

 

Une chaleur est suspendue dans l'air. Comment se sont-elles trouvées ? Sont-elles ensemble ou séparées ? Monades dans une équation philosophique dont la logique reste indéterminée, leur monde s'est réduit à la taille quadrilobée du cœur humain. Les valves pompent, les globules rouges coulent, dans l'échange incessant de la nostalgie et de la perte.

 

—Walter Robinson, New York, Février 26, 2022

Born in 1990, Montreal, Canada.
Lives and works in New York, USA. 

 

Education
 

2013    
Bachelor of Fine Arts. Concordia University, Montreal, Quebec. 

 

Solo Exhibitions

2022 
Spite Unseen, Galerie Sébastien Bertrand, Geneva, Swizerland


2021
Thank You For The Nice Fire, Almine Rech Gallery, New York, USA

2020
Second Nature, Almine Rech Online

2019     
And Everything Was True, Herning Museum of Contemporary Art, Herning, Danemark
Not That We Don't, Almine Rech Gallery, London, England
Chloe Wise, HEART Herning Museum Of Contemporary Art, Herning, Denmark
Tennis Elbow, The Journal Gallery, New York, USA

 

2018    
Coast Unclear Seeks Rained Parade, Galerie Sébastien Bertrand, Geneva, Swizerland

 

2017     
Of False Beaches and Butter Money , Galerie Almine Rech, Paris

2016     
Bagism, K11 Art Foundation, Shanghai
Cats Not Fighting Is A Horrible Sound As Well, Galerie Division, Montreal, Canada


2015     
Full-Size Body, Erotic Literature, Retrospective Gallery, Hudson, New York 
That’s something else, my sweet, Galerie Sébastien Bertrand, Geneva, Switzerland 

pissing, shmoozing and looking away, Galerie Division, Montreal, Canada 

 

Group Exhibitions 

2022
Artists Inspired by Music: Interscope Reimagined, LACMA, Los Angeles, CA

2021
Un Hiver à Paris, Almine Rech Gallery, Paris, France

2020     
Portraits & Some Standing Figures, Galerie Sébastien Bertrand, Geneva, Switzerland
Panorama: Serendipitous Encounters of Worlds, The G Museum, Nanjing, China
Under Glass, Half Gallery, New York, USA
I Won't Bite, Tom of Finland Foundation, Los Angeles, California           
Xenia: Crossroads in Portrait Painting, Marianne Boesky Gallery (509 W 24th Str.), Chelsea, New York, USA
American Women, The Infinite Journey, La Patinoire Royale / Galerie Valerie Bach ,Brussels, Belgium
Painting Someone, Almine Rech Gallery, Shanghai, China

 

2019    
Domestic Horror, Gagosian Gallery, New York, USA
They Gaze, James Fuentes, New York
Malmö Sessions, Carl Kostyál, Malmö, Sweden
World Receivers, Zabludowicz Collection, London

 

2018     
Chère, Arsenal Contemporary, New York
Expo Chicago Chicago, Galerie Division 
Cliche: Organized by Bill Powers, Almine Rech Gallery, New York
Eye to Eye, Arsenal Contemporary, New York

2017     
Dio Horia, Mykonos, Greece 
The Coverly Set, Sargents Daughters, New York
LIKE, Galerie Sébastien Bertrand, Geneva, Switzerland. Curated by Richard Ker
Drawing Island, The Journal Gallery, New York

 

2016     
FIAC (art fair), Almine Rech, Paris
Frieze (art fair), Almine Rech, London
Summer Show, Galerie Sébastien Bertrand, Geneva, Switzerland
Bibleot, Hydra School House Projects, Hydra, Greece
NADA (art fair), Galerie Sébastien Bertrand, New York
Artmonte-carlo (art fair), Galerie Sébastien Bertrand, Geneva, Switzerland 
Artgenève (art fair), Galerie Sébastien Bertrand, Geneva, Switzerland

 

2015     
Unrealism, curated by Jeffrey Deitch, Miami, Florida
Art Basel Miami (art fair), video sector, Miami, Florida
Spirit Your Mind, Miami, Florida
John Riepenhoff, Atlanta Contemporary, Atlanta, Georgia 
Drawings / Fridges, Greene Exhibitions, Los Angeles 
The Frivolous Now, Alon Zakaim Fine Art, London, UK 
Womanhouse, Eric Frirestone Gallery, East Hampton, New York 
NADA (art fair), Galerie Division, New York
NADA (art fair), Daata Editions, New York
HOTBED, Art Gallery of Ontario, Toronto, Canada
You Won’t Believe (...), Galerie Division, Montreal, Canada 

 

2014     
The Smiley Face Museum x Salon 94, Frieze, London
Bring Your Own University, Bruce High Quality Foundation, New York 
The Last Brucennial, New York
#KnowNewTrends, The New Museum, New York
Deinviting Don Lothario, Espace Cercle Carré, Montreal, Canada                  
Period Pieces, Urban Artroom, Gothenburg, Sweden 

 

2013     
Empathy |’empeTHē|, VAV Gallery, Concordia, Montreal, Canada 

 

Curation

 

2017    
Planned Parenthood Centennial Gala, New York

 

2016    
Feelings Film Festival III, Art Pop, Montreal

 

2015     
Feelings Film Festival II, Anthology Film Archives, New York 
Feelings Film Festival, Anthology Film Archives, New York 

 

Lectures

 

2017     
Gertrude x Ruinart Salon, New York, NY

 

2016    
Lecture, CALARTS, Los Angeles, CA

2016     
Lecture, Cornell University, Ithaca, New York 


2015     
Lecture, Ryerson University, Toronto, Canada 

 

 

 

Bibliography 

 

2016    
Charmoy, M. Bailly, C. and Vinay, M. “The Real New Yorkers : Chloe Wise“. Video for Vogue Paris, 16 december, 2016.
Peoples, Lindsay “3 Women Changing the Art Game“. The Cut, 14 december 2016.
Domescek, Matthew. “A Conversation With Chloe Wise, Montreal“. A Magazine Curated By, 12 december 2016.
Chloe Wise. Monograph published by Galerie Sébastien Bertrand and Galerie Division. 168 pp. 
Indrisek, Schott. “Chloe Wise on Fake Food, Vunerability, And The Future“. BLOUIN ARTINFO, 23 november, 2016.
Rosenzweig, Mathias, “Artist Chloe Wise Talks Sex, Consumerism, and the Presidential Election“. Vogue, 20 november 2016.
Eckardt, Stephanie. “In Chloe Wise’s New Clubhouse, Ther Is Both Lacroix and Lasagna“. W Magazine, 19 november 2016.
Langmuir, Molly and curated by Leitzes, Cary. “15 Women Artists Who Are Changing Their World - And Ours“. ELLE, 15 november 2016.
Lee Jones, Kelsey. “Chloe Wise“. Glamcult magazine, Issue 4 / #120, 5 october 2016.
Taylor, Molly. “Chloe Wise : Haute Couture & Confusion“. Elephant, Issue #27, summer 2016. 
Bailey, Stephanie. “Bibelot“. ARTFORUM, July 2016.
Loiseau, Benoît. “Chloe Wise on Consumerism, Narcissism and Unlearning Painting“. Amuse, 10 may 2016.
Gottschalk, Molly. “The 12 Young Painters You Need to Know at Nada New York“. Artsy, 6 may 2016.
Maertens, Marie. “Ceci n’est pas une baguette“. L’officiel Paris, issue #1004, april 2016.
Rao, Mallika. “Two sakes and a Loaf of Challah with Artist Chloe Wise“ Vice Magazine, volume 23, issue #2, april 2016. 

 

2015    

Palmer, Lauren. “20 Emerging Female Artists to Keep on Your Radar“. Artnet News, 9 december 2015.
Mallett, Whitney. “All Talked Out at Art Basel Miami Beach“. Art in America, 5 december 2015. 
Mendelsohn, Meredith. “10 Canadian Artists on the Rise at Art Toronto“. Artsy, 14 october 2015. 
Brownell Mitic, Ginanne. “Website Gives Stage to New-Media Artists“.
The New York Times, 13 october 2015.
Chua, Candice. “Bread & Butter“. Officiel Singapore, November 2015.
Zhong, Fan. “Big Daata: Collector Anita Zabludowicz and curator David Gryn launch an online gallery for digital art.” W Magazine. 20 mai 2015.
Williams, R. “AO ON-SITE: NADA NEW YORK 2015 AT BASKETBALL CITY, MAY 14th-17th, 2015”, Art Observed, 18 mai 2015. 
Gottschalk, Molly. “Emerging Artists Hang with Top Collectors at NADA’s Best Edition Yet”, Artsy, 15 mai 2015.
Indrisek, Scott. “Delusional Shopping at NADA New York”, BLOUIN ARTINFO, 14 mai 2015.
Durón, Mazimilíano. “PREVIEW NADA NEW YORK 2015‘’, ARTnews, 13 mai 2015.
Soboleva, Elena. “8 Dealers Open Up Their Back Rooms Ahead of NADA”, Artsy, 11 mai 2015.
Lafranchise, Catherine. “Chloe Wise : questionner l’attrait du luxe’’, Ex_situ, 5 mai 2015.
“Beautiful People 2015: Art’’, Papermag, 23 avril 2015.
Pohl, John. “Visual arts : If urethane handbags are art, why not nonfunctional ceramic vessels?’’, Montreal Gazette, 23 avril 2015. 
Clément, Éric. “Chloe Wise : le grand cirque de la séduction’’, La Presse, Montréal, 3 avril 2015.
“Chloe Wise ‘Pissing, Shmoozing, and Looking Away’ at Division Gallery, Montréal’’, Purple Diary, 2 avril 2015.
“Bagel Bag und Moschino Muffin’’, Interview Magazine Berlin, 2 avril 2015.
Phillips, Kaitlin. “Chloe Wise’’, Interview Magazine, avril 2015.
Rosenthal, Emerson. “Bagel Handbags and ‘Matzochism’ Star in Chloe Wise’s Carb-Filled New Art Show’’, The Creator’s Project, 31 mars 2015.
Munro, Cait. “Artist Chloe Wise Remakes Chanel Bags Out of Bagels and Pancakes’’, Artnet, 30 mars 2015.
Lamoureux, Catherine. “Profile of the Curator // Loreta Lamargese pt. 2’’, The Seen, 27 mars 2015.
Lamoureux, Catherine. “Profile of the Curator // Loreta Lamargese pt. 1’’, The Seen, 26 mars 2015.
Manning, Emily. “Artist Chloe Wise Combines Prada and Pastries in her First Solo Show’’, i-D, 27 mars 2015.
Twerdy, Saelan. “Aiming to Please: Division Gallery Surveys Post-Internet Entertainment’’, Momus, 17 mars 2015.
“Must-Sees This Week: February 5 to February 11, 2015’’, Canadian Art, 5 février 2015.