The Well

30.03.21 – 30.04.21

We are pleased to announce Lydia Pettit’s (1991, Maryland) first solo show at the gallery. 

Her materials range from large expressive oil paintings, to intimate, figurative embroideries within quilts which create new realities spanning painting, textile, and sculpture. Pettit’s paintings explore the experience of Post-Traumatic Stress Disorder and the politics of the body, using self-portraiture as a vehicle to process and communicate. The body is a host to trauma and becomes a battleground in itself in the push and pull between recovery and regression, love and disgust, tenderness and callousness. To live with PTSD is to be a haunted house; spectres of the past infiltrate the house… Who’s there? Turn the corner and suddenly, a flash of fear, pain, creeping dread and shame. The textile pieces capture this eerie experience using disjointed compositions, mixed materials, and textures including patchwork, hand embroidery, and both flat and raised quilting. It speaks to the dark comedy of living with mental illness, the ups and the downs, and the complications of recovery. Her works are confrontational depictions of her own inward gaze, forcing the viewer to reckon with the realities of her body and mind, and their own viewpoints on the struggles women face with sexual abuse, trauma, body politics, and mental health.

Under the house there is a cellar, in the cellar I built a well, inside the well is the grassy ditch where I awoke, the knot in my stomach as I approached the facade of St. Paul, the sound of the blue door on John Street, the mirror self that caresses my flaws, the shame cast upon me, the trust I laid to rest. Sometimes it escapes, enveloping the house, other times I forget it’s even there.”
- Lydia Pettit

Nous avons le plaisir de présenter la première exposition personnelle à la galerie de l’artiste Lydia Pettit (1991, Maryland).

Son travail va d’une peinture à l’huile large et expressive à la broderie sur courtepointe intimiste et figurative, créant de nouvelles réalités qui couvrent peinture, textile et sculpture. Les peintures de Lydia Pettit explorent l’expérience du Syndrome de stress post-traumatique ainsi que la politique du corps, utilisant l’autoportrait comme vecteur de traitement et de communication. Le corps est un hôte pour le traumatisme et devient lui-même un champ de bataille, dans le tiraillement entre le rétablissement et la régression, entre l’amour et le dégoût, entre la tendresse et la dureté. Vivre avec le SSPT c’est être une maison hantée, infiltrée par les spectres du passé… Qui est là ? Tournez à l’angle et, soudain, un éclair de peur, la douleur, l’effroi insidieux et la honte. Les pièces en textile capturent cette expérience inquiétante faisant usage de compositions disjointes, de matériaux mixtes et de textures incluant le patchwork, la broderie, ainsi que la courtepointe aussi bien plate qu’en relief. Elles traitent de la sombre comédie qu’est vivre avec une maladie mentale, les hauts et les bas, et les complexités de la guérison. Ses œuvres sont les représentations conflictuelles de son regard intérieur. Elles forcent le spectateur à envisager les réalités de son corps et de son esprit et à former son propre point de vue sur les luttes auxquelles les femmes doivent faire face : abus sexuels, traumatismes, politique du corps et santé mentale.

« Sous la maison il y a une cave, dans la cave j’ai creusé un puits, dans le puits se trouve le fossé herbeux dans lequel je me suis éveillée, mon estomac noué tandis que j’approchais la façade de St. Paul, le son de la porte bleue sur John Street, le miroir qui caresse mes défauts, la honte jetée sur moi, la confiance que j’ai enterrée. Parfois il s’échappe, enveloppant la maison, quelquefois j’en oublie même sa présence ». - Lydia Pettit

Born in 1991, Towson, Maryland. 
Lives and works in London, UK.


Education

2020
Royal College of Art, MA painting, London, UK.

2014
Maryland Institute College of Art, Baltimore, MD, Bachelor of Fine Arts, Painting; Photography Concentration.


Solo Exhibitions

2021 
The Well, Galerie Sébastien Bertrand, Geneva, Switzerland 

2018 
TENDER FLEX, Artscape Artist Run Art Fair, Baltimore, MD, USA
BIG SEXY, School 33, Baltimore, MD, USA

2017 
Murmurs: New Paintings by Lydia Pettit, Hotel Indigo, Baltimore, MD, USA


Group Exhibitions

2020
London Grads Now, Saatchi Gallery, London, UK
50/50, Fold Gallery, London, UK
Royal College of Art Show, Kristen Hjellegjerde Gallery, London, UK Tomorrow: London, White Cube, London, UK
Portraits & Some Standing Figures, Galerie Sébastien Bertrand, Geneva, CH
Signature Art Prize Gala, Bankside Hotel, London, UK

2019
Bodies: Self & Sex, No. 20 Arts, London, UK
Sunny Art Prize 2019, Sunny Art Centre, London, UK
A Raw Garden, Pinch Projects, Fitzrovia Gallery, London, UK RBA Rising Stars Exhibition, Royal Overseas League, London, UK Painters on the Other Side, Dyson Gallery, London, UK
When We Once Were Someone, Yngspc.com

2018
DEEP STRETCH, Field Projects, New York, NY

2017
Artists on the Other Side, Cade Gallery, Arnold, MD


Work History

Maryland Art Place, Baltimore, MD, Committee Member, 2015-2017 
Platform Art Center, Baltimore, MD, Building Manager, 2014-2019 
Platform Gallery, Baltimore, MD, Gallery Director, 2014-2017


Awards, Honors and Grants

Jealous Prize, Jealous Gallery and Print Studio, London, UK, 2020
Young Contemporary Artist Award Shortlist, Newcastle-upon-Tyne, UK, 2020
Signature Art Prize Finalist, London, UK, 2020
Sunny Art Prize 2019 Shortlist, London, UK, 2019
Neo: Artprize 2019 Shortlist, Bolton, UK, 2019
Royal Society of British Artists Rome Fellowship, Semifinalist, London, UK, 2019
Janet & Walter Sondheim Artscape Prize Semifinalist, Baltimore, MD, 2018
Elizabeth Greenshields Foundation Grant for Representational Painting, Quebec, Canada, 2016 Alumni Residency Grant at Burren College of Art, Ballyvaughn, Ireland, 2015
Elizabeth Greenshields Foundation Grant for Representational Painting, Quebec, Canada, 2014 Painting Department Scholarship, MICA, Baltimore, MD, 2013